Mina sidor

Mina sidor är vår e-tjänst på webben, där du på ett enkelt sätt kan sköta dina a-kasseärenden var du vill och när du vill.

Mina sidor är anpassade för dator, surfplatta och telefon. Allt du behöver för att logga in är en e-legitimation/BankID/Mobilt BankID. Det skaffar du hos din bank eller Telia.

Mina sidor sköter du hela ditt ärende direkt på webben. Där fyller du i och skickar dina tidrapporter, där laddar du upp dokument och intyg och där skickar du meddelanden direkt till din handläggare och få svar på din personliga sida. På Mina sidor ser du vilka intyg vi fått från dig, du ser information om ditt ärende och dina utbetalningar.

Utbetalning varje vecka - om du vill
På Mina sidor fyller du i din tidrapport för en vecka i taget. Du som har fått ersättning beviljad från oss kan fylla i och skicka in din tidrapport på måndagen och ha pengarna på kontot redan på torsdag samma vecka. Du bestämmer själv hur ofta du vill skicka dina tidrapporter - varje vecka, varannan eller en gång i månaden.

Beslut och brev direkt till Mina sidor
Vi skickar dina brev och beslut till Mina sidor om du inte angett något annat. Under Min Profil kan du ange om du vill få ett e-postmeddelande, ett sms eller både och när du har ett oläst beslut, brev eller meddelande i Mina sidor.

Du behöver senaste versionen av Adobe Reader
Du behöver ha senaste versionen av Adobe Reader installerad för att kunna läsa PDF:er på Mina sidor.

Klicka på rubrikerna nedan för att läsa mer om Mina sidor

 

  • För att logga in i Mina sidor på dator behöver du e-legtimation/BankID. Det skaffar du hos din bank eller hos Telia.

    Vad är e-legitimation?

    E-legitimation är ett samlingsnamn för en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation. Du kan använda din e-legitimation för att sköta dina bankärenden, göra flyttanmälan, deklarera, anmäla vård av sjukt barn och mycket mer.

    Vissa banker kallar e-legitimationen för BankID, men den fungerar på samma sätt. Ett Mobilt BankID är en e-legitimation som du laddar ner direkt till din telefon/surfplatta.

    Vad är ett Mobilt BankID?

    Om du vill kunna sköta dina a-kasseärenden från din telefon eller surfplatta behöver du ett Mobilt BankID.

    Om du har ett Mobilt BankID och loggar in i Mina sidor från din dator behöver du starta den BankID-app som du har laddat ner till din telefon eller surfplatta och knappa in din personliga kod. När du gjort det blir du automatiskt insläppt till Mina  sidor på datorn.

    Vem kan få e-legitimation/BankID/Mobilt BankID?

    • Bara du med ett svenskt personnummer.
    • Du måste vara minst 16 år. Olika banker har dock olika regler för ålderskrav. Hör efter med din bank.
    • Du måste vara folkbokförd i Sverige.

    Hur skaffar jag e-legitimation/BankID/Mobilt BankID?

    Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetbankkund finns möjligheten att skaffa din e-legitimation hos exempelvis Telia eller Nordea.

    Läs mer

    Jag kan inte logga in med min e-legitimation/mitt BankID/mitt Mobila BankID

    Det är din bank eller Telia som hjälper dig med support kring din e-legitimation.

    Via länkarna nedan kan du testa din e-legitimation och även installera/uppdatera den säkerhetsprogramvara som behövs.

    Testa e-legitimation

    E-legitimation.se

    Har du äldre operativsystem?

    Operativsystem som bland annat Windows XP, Mac OS 10.6 eller Linux får inte några nya säkerhetsuppdateringar och stöds därmed inte längre av BankID säkerhetsprogram. Därför behöver du uppdatera till ett nyare operativsystem eller gå över till Mobilt BankID.

    Bankernas och Telias vanligaste frågor och svar om BankID

    På bankernas och Telias gemensamma webbplats e-legitimation.se finns en sammanställning av de vanligaste frågorna och svaren gällande BankID och Mobilt BankID. Klicka på länken nedan för att läsa mer.

    BankID:s vanligaste frågor och svar

  • För att kunna läsa allt på Mina sidor behöver din dator vara inställd för att tillåta pop-up-fönster. Så här ställer du in din dator rätt:

    Webbläsare Så här gör du
    Safari Öppna menyn och tryck på inställningar, klicka på fliken säkerhet och inaktivera "Blockera pop-up-fönster" under rubriken Webbinnehåll.
    Internet Explorer Öppna verktyg och tryck på internetalternativ, därefter på fliken Säkerhet. Bocka ur rutan "Aktivera blockering av pop-upfönster".
    Firefox Öppna verktyg och klicka på Inställningar, därfter på fliken Innehåll. Välj "Blockera pop-upfönster" ("Block pop-up windows) under Session.
    Google Chrome Öppna inställningar och tryck på Visa avancerade inställningar. Under fliken Innehållsinställningar väljer du "Tillåt alla webbplatser att visa pop-upfönster".
  • För att kunna logga in i Mina sidor behöver du godkänna kakor. Det gör du på inloggningssidan genom att bocka i "jag förstår" i rutan som dyker upp.

    Vad är en kaka?
    En kaka är en textfil som lagras i datorn hos den som besöker en webbplats. Det finns två slags kakor:

    En typ av kaka sparas under en längre tid i användarens dator.
    En annan typ av kaka, så kallad sessionskaka, som lagras tillfälligt under tiden som användaren besöker en webbplats. En sessionskaka lagras inte under någon längre tid i datorn, utan försvinner när webbläsarprogrammet (browsern) avslutas.
    Mina sidor använder enbart sessionskakor.

    Vad sessionskakor på Mina sidor används till
    Vid besök på Mina sidor skickas sessionskakan mellan användarens dator och Mina sidors webbserver för att bland annat underlätta navigering. Kakan försvinner efter avslutat besök. Mina sidor sparar ingen personlig information via kakor och informationen om besökaren kan inte spåras.

    Ställ in din dator för att acceptera kakor
    Inställning av kakor görs i webbläsaren. Inställningen kan göras så att kakor bara tillåts från en specifik plats (exempelvis Mina sidor).

    Så här gär du om du vill ställa in cookies från

    Internet Explorer

    1. Klicka på Verktyg och välj Internetalternativ.
    2. Klicka på fliken Sekretess
    3. Klicka på Platser
    4. Skriv en webbadress till Mina sidor i rutan Webbplatsens adress och klicka sedan på Tillåt
    5. Avsluta genom att klicka på OK.

    Google Chrome
    Som standardinställning accepteras cookies. För att hantera cookies, se nedanstående länk;
    https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=sv

    (Mozilla) Firefox
    Som standardinställning accepteras cookies. Inställningar kan justeras och kontrolleras genom att:

    1. Klicka på Verktyg
    2. Välj fliken Sekretess
    3. Välj från listboxen "Firefox kommer att:" valet Använda anpassade inställningar för historiken
    4. Markera rutan för Tillåt att webbplatser lagrar kakor för att tillåta kakor/cookies, Där går även att ange att cookies endast ska tillåtas för specifik webbplats, exempelvis Mina sidor.

    Safari

    1. Välj Inställningar
    2. Välj Safari
    3. Välj Blockera cookies
    4. Välj Tillåt från aktuell webbplats (eller Tillåt alltid)
  • För att Mina sidor ska fungera bra måste din webbläsare vara inställd så att den tillåter att Javascript körs.

    Alla webbläsare har Javascript aktiverat som standard när man installerar dem. Använd följande inställningar om Javascript skulle behöva aktiveras på din webbläsare:

    Klicka här för Internet Explorer

    Klicka här för Google Chrome

    Klicka här för Firefox

    För Safari:

    1. Öppna Safari-menyn och klicka på Inställningar
    2. Klicka på fliken Säkerhet
    3. Klicka på Aktivera Javascript
  • Webbläsare uppdateras kontinuerligt och det gör därmed också kraven för vilka webbläsare som är kompatibla med Mina sidor.

    Nedan listar vi de webbläsare som vi genom test vet ska fungera väl med Mina sidor Andra versioner och webbläsare kan fungera, men de som är listade nedan är de som rekommenderas.

    Mina sidor är testat och fungerar med följande webbläsare
    Chrome
    Edge

    Firefox
    Safari

    Om du har Google Chrome

    Chrome har en en säkerhetsfunktion som varnar när du vill öppna ett annat program från webbläsaren. Detta är normalt, men för att du ska kunna använda BankID behöver du välja Starta program.

    Vi rekommenderar även att du bockar för rutan Kom ihåg mitt val för alla länkar av samma typ.

    Läs mer här

     

    Behöver du en annan webbläsare?

    Ladda ner Firefox, Chrome och Safari här

    Firefox webbläsare

    Google chrome webbläsare

    Safari webbläsare

  • För att Mina sidor ska fungera optimalt på din bildskärm rekommenderas 1024x768 som minsta skärmupplösning.

    Lägre upplösningar kan få följden att informationen inte får plats på skärmen och således blir förskjuten i höjd- och sidled.

  • Vår ambition och förhoppning är att alla våra medlemmar ska sköta sina a-kasseärenden via Mina sidor. Om du inte kan eller vill göra det kan du självklart få papperskassakort hemskickade till dig.

    Vi skickar dock inte ut några papperskassakort automatiskt. Vill du ha dem för att redovisa din arbetslöshet måste du själv kontakta oss och meddela att du vill ha dem. Vi skickar dem omgående med post. 

  • Rensa från temporära filer när du sitter vid en offentlig dator eftersom Mina sidor visar personlig information.

    Det är information som PDF-dokument, betalningsspecifikationer och intyg som visas i Mina sidor. Webbläsaren kan spara en kopia på detta i sin temporära mapp. Vi rekommenderar därför att du alltid rensar webbläsarens temporära mapp när du har avslutat din session på en offentlig dator.

  •  

    Jag kan inte signera min tidrapport via min telefon/surfplatta

    Du som skickar din tidrapport via telefon eller surfplatta kan ha svårigheter med att signera tidrapporten. Det löser du enkelt genom att klicka på BankID-appen på din startsida på telefonen/surfplattan en gång till. Gå därför ur Mina sidor utan att stänga ner programmet, aktivera din BankID-app och fyll i din säkerhetskod. När du gjort det skickas tidrapporten iväg.

    Vad gör jag när jag inte kan logga in med min e-legitimation/mitt BankID?

    I första hand ska du kontakta utgivaren av din e-legitimation, (din bank eller Telia), för att få hjälp vid inloggningsproblem. Det finns ett antal testsidor där du kan testa om legitimationen fungerar (se länk nedan). Testa gärna! Om den inte fungerar där ska du kontakta utfärdaren.

    Om den fungerar där och du har de senaste säkerhetsprogrammen nedladdade men du ändå inte kan logga in i Mina sidor ska du kontakta oss så att vi kan felanmäla problemet. Glöm inte att ange ditt personnummer.

    Testsida för e-legitimation

    Jag kan inte logga in med BankID i Google Chrome/programmet vill att jag ska tillåta körning av Nexus Personal

    Den senaste versionerna av Chrome (version 40 eller senare) kräver att du tillåter körning av insticksprogram (pluginer). Det innebär att du är tvungen att tillåta körning av Nexus Personal på webbsidor där du vill använda ditt BankID.

    För att det ska fungera måste du i den dialog som visas på sidan när du försöker att logga in välja "Kör alltid på den här webbplatsen" och sedan ladda om sidan. Detta måste du göra för varje webbplats där du vill använda ditt BankID.

    Läs mer här

    Hur ställer jag in cookies?

    Det gör du under fliken Verktyg i din webbläsare, det är oftst länk eller en ikon uppe till höger på sidan, den kan se ut som ett kugghjul.

    Där går du vidare till Internetalternativ och därefter till Sekretess. Leta efter rubriken Platser. Där väljer du att tillåta cookies för Mina sidor.

    Läs mer om cookies

    Jag har gått ifrån min dator en längre tid och när jag kommer tillbaka säger Mina sidor att jag blivit utloggad. Varför?

    Av säkerhetsskäl loggas du ut ur Mina sidor efter 20 minuters inaktivitet. Innan du loggas ut får du frågan om du vill logga ut eller fortsätta att vara inloggad. Om du inte svarar, och när 20 minuters inaktivitet har passerat, loggas du ut automatiskt.

    Mina sidor har låst sig, hur kommer jag vidare?

    Om Mina sidor har låst sig kan det ta en ganska lång stund innan låsningen upphör, ibland upp till två timmar. Prova att logga in på nytt senare.

    Hur läser och skriver jag ut de PDF:er som finns i Mina sidor

    För att få upp de PDF:er som finns i Mina sidor behöver du ha den senaste versionen av Adobe Reader installerad på din dator. Adobe Reader är gratis och enkel att installera.

    För att skriva ut PDF:erna måste du först öppna dem och sedan välja Skriv ut.

    Om du har problem att öppna flera utbetalningsspecifikationer efter varandra rekommenderar vi att du loggar ur och loggar in igen för att öppna nästa dokument.

    Ladda ner Adobe reader

    Jag kan inte komma till nästa steg när jag ska skicka in min tidrapport. Varför?

    Det kan bero på att du behöver godkänna cookies för att komma vidare. Mina sidor använder temporära cookies för att underlätta och förbättra ditt besök på Mina sidor. All information försvinner efter du loggar ut ur Mina sidor.

    Ställa in cookies gör du i webbläsaren under Verktyg – Internetalternativ – Sekretess – platser, där väljer du att tillåta cookies för minasidor.org.

    Om du försöker att signera din tidrapport på en telefon/surfplatta kan du uppleva att sidan bara "står och tuggar" utan att du kommer vidare till ditt mobila BankID för signering. Då behöver du stänga ner Mina sidor (utan att logga ur) och gå till appen för BankID och aktivera den, för att kunna fylla i din säkerhetskod. Därefter återvänder du till Mina sidor och då har tidrapporten gått iväg.

    Hur vet jag att min tidrapport är inskickat?

    Det kan du kontrollera genom att gå till Inskickade tidrapporter i Mina sidor. Där bör det ha status Aktuell. Notera att det kan ta ett litet tag från det att du registrerat tidrapporten till dess att statusen ändras.

    Jag hittar inte min tidrapport för den här veckan. Var är det?

    Om du har gått in på sidan för tidrapport och sedan av någon anledning lämnat sidan, så sparas tidrapporten som ett utkast. Du hittar utkastet längst ner på förstasidan för Mina sidor. Om det står Ny tidrapport på det som ligger där kan det vara den vecka/de veckor du söker.

    Det finns flera sparade utkast av tidrapporter, fast jag inte sparat några. Varför?

    Om du tryckt på bakåtknappen (pilen högst till vänster på en internetsida) när du håller på att fylla i din tidrapport sparas tidrapporten som ett utkast, även om du inte fått någon fråga om dessa ska sparas. För att kunna fylla i tidrapporten måste du radera de utkast som är sparade.

    Observera Använd den fram- och bakåtknapp som finns inne i Mina sidor i stället för den som finns i webbläsaren.

    Jag kan inte skriva ut mina utbetalningsspecifikationer

    För att du ska kunna göra det krävs det att du tillåter popupfönster.

    Läs här om hur du tillåter dessa

    Jag har provat Mina sidor men har ångrat mig. Vad ska jag göra?

    När du har loggat in i Mina sidor får du per automatik endast möjligheten att rapportera din tid elektroniskt. Om du av någon anledning skulle ångra dig måste du kontakta oss på a-kassan för hjälp.

    Jag får upp en grå sida när jag loggar in på Mina sidor via mobilen och kommer inte vidare. Varför?

    Om du har Inprivate inställt för att surfa på mobilen kan du få problem med att logga in. För att Mina sidor ska fungera korrekt behöver du logga in utan att Inprivate-surfningen är påslagen.

    Behövs Java för att kunna se Mina sidor?

    Nej, Java används inte.

    Är Javascript nödvändigt?

    Ja, för många av Mina sidors funktioner behövs Javascript.

    Läs mer om Javascript här

    Kan jag surfa till Mina sidor via Linux och Unix?

    Ja och nej. Du kan logga in i Mina sidor med Unix med alla typer av e-legitimation, däremot inte med Linux. För att kunna logga in i Mina sidor med ett Linuxsystem behöver du ett Mobilt BankID.